Hva er MBCT?

Midfulness Basert Kognitiv Terapi MBCT)

MBCT ble grunnlagt av professorene John Teasdale, Zindel Segal og Mark Williams. De brukte elementer fra MBSR og kombinerte dem med elementer fra kognitiv adferdsterapi for å utvikle et program for å forhindre tilbakefall til depresjon.
Forskning viser at personer som har vært klinisk deprimert 3 ganger eller mer (og noen ganger i over 20 år), ved å gjennomføre MBCT-progremmet og lære seg ferdighetene i dette, får sjansen for nye depressive episoder signifikant redusert.
MBCT er også særlig egnet for personer med angsttilstander.
MBCT har nå blitt anbefalt for bruk innen Storbritannias National Health Service (NHS) til forhindring av tilbakevendende depresjon siden 2004 [X].
MBCT-programmet blir beskrevet i detalj i boken "
Mindfulness- en vei ut av depresjon og nedstemthet" av Teasdale, Segal og Williams (på engelsk:  "The Mindful Way Through Depression"). 

Det er kun leger og psykologer som er sertifisert i MBCT som kan holde MBCT kurs.

På hvilken måte kan trening i oppmerksomt nærvær hjelpe deg?

  • Du får informasjon om hva depresjon er.
  • Kunnskapen om depresjonens natur og øvelsene i oppmerksomt nærvær vil hjelpe deg til å oppdage hva som gjør deg sårbar for nye nedadgående spiraler, og hvorfor du fanges på bunnen av spiralen.
  • Det vil hjelpe deg til å se sammenhengen mellom nedadgående spiraler og: 
    • de høye standardene og forventningene vi legger på oss selv
    • følelsen av at vi ikke er gode nok
    • hvorfor vi legger press på oss selv eller gjør oss selv nedtrykte med for mye arbeid
    • hvorfor vi mister kontakt med det som gjør livet verd å leve


Du kan lese mer om metoden her.


Comments